 
													Virtual Reality maakt bij Onderwijsexpertisecentrum De Berkenschutse de wereld van de leerlingen groter. ICT-promotor Glenys de Leijer over reisjes naar Afrika en zelfs de ruimte in.
Tekst: Glenys de Leijer, ICT-promotor De Berkenschutse Beeld: AI
De Berkenschutse is een onderwijsexpertisecentrum voor gespecialiseerd en voortgezet gespecialiseerd onderwijs. Wij bieden onderwijs, vorming en begeleiding aan leerlingen met epilepsie, langdurig zieke leerlingen, zeer moeilijk lerende leerlingen, meervoudig gehandicapte leerlingen en leerlingen met autisme. Ons onderwijs vraagt maatwerk, betrokkenheid én innovatieve leermiddelen.
Standaardmethoden sluiten niet altijd goed aan bij de leerdoelen en onderwijsbehoeften van onze leerlingen. Voor onze leerlingen is herhaling essentieel en VR maakt het mogelijk situaties of handelingen zo vaak als nodig te oefenen.
VR stelt ze bovendien in staat om ervaringen op te doen die anders moeilijk bereikbaar zouden zijn. Samen met de leerkracht kijken we hoe VR een thema of lesdoel kan versterken, zoals het virtueel bezoeken van het Anne Frank Huis na lessen over de Tweede Wereldoorlog.
Het ontdekken van olifanten in Afrika of zelfs een ruimtestation: VR maakt dit allemaal mogelijk. Leerlingen krijgen zo levensechte ervaringen gepresenteerd die ze normaal alleen via plaatjes zien.
De eerste stappen met VR zijn gezet binnen enkele groepen met zeer moeilijk lerende leerlingen. Veiligheid staat voorop, zeker bij leerlingen met epilepsie nemen we extra maatregelen. Zij gebruiken de VR-bril zittend, kortdurend en onder nauwlettend toezicht. Daarnaast bouwen wij de VR-ervaring rustig op en houden we rekening met het spanningsniveau van leerlingen.
We startten met eenvoudige toepassingen zoals YouTube-360 video’s. Dankzij de samenwerking met VRinSchool beschikken wij nu over software waarmee we zelf 360-graden omgevingen kunnen creëren en een leerplatform waarmee leerlingen oefenen met thema’s zoals brandveiligheid, EHBO en veiligheid op de bouwplaats.
Daarnaast is er een bordspel waarmee leerlingen op expeditie gaan en leren over bijzondere plekken én de nieuwste technologische trends zoals robotica, augmented reality en kunstmatige intelligentie. Ook maken we gebruik van creatieve VR-apps, bijvoorbeeld om te tekenen of de aarde en het heelal te ontdekken.
Veel leerlingen vinden het geweldig om met een VR-bril aan de slag te gaan. Soms ontdekken we zelfs een heel nieuwe kant van hen. Een leerling die normaal gesproken erg teruggetrokken is, bleek tijdens een VR-les enorm enthousiast en actief mee te doen, met een vliegende controller als gevolg. Natuurlijk zijn er ook leerlingen die VR minder prettig vinden. Voor hen is meekijken via een scherm mogelijk.
We blijven ons ontwikkelen en oriënteren ons momenteel op nieuwere brillen met mixed reality, deze combineren virtuele elementen met de echte wereld. Ook zoeken we naar praktische toepassingen. Een mooi voorbeeld is het VR-pakket van de NS waarmee leerlingen reizen met het openbaar vervoer oefenen.
De inzet van VR is voor De Berkenschutse niet zomaar een gadget, maar een krachtige manier om leerlingen te laten groeien, digitale geletterdheid te bevorderen en vertrouwen op te bouwen in een veilige, uitdagende en inspirerende leeromgeving.
 
													Gewoon Speciaal ICT is het landelijk netwerk en de expertisegroep voor onderwijsprofessionals met een passie voor leerlingen met speciale onderwijsbehoeften. Dit platform is onderdeel van de Sectorraad Gespecialiseerd Onderwijs en bevordert de uitwisseling van kennis en ervaringen. De focus ligt op het effectief inzetten van ICT om het leren en de ontwikkeling van deze leerlingen te versterken. Deelnemers participeren in online en fysieke bijeenkomsten om inclusief onderwijs te bevorderen.