 
													 
													De ontwikkelingen rond AI gaan ontzettend snel. Dat is best spannend. Maar niet meedoen, is voor mij geen optie. Om je een mening te vormen en kritisch te blijven, moet je de mogelijkheden van AI verkennen en je erin verdiepen.
Tekst: Tessa van Zadelhoff, schoolleider basisonderwijs Beeld: AI
Een poosje geleden woonde ik een webinar bij over kritische digitale geletterdheid. Het ging over de macht van grote tech-bedrijven binnen scholen en de tegenkracht die we kunnen en moeten bieden.
Om big tech kunnen we in het onderwijs al een hele tijd niet heen. Microsoft, Google en co hebben zich aardig onmisbaar gemaakt. Dat betekent dat hun AI-tools de school binnenkomen. Copilot of Gemini krijg je er ‘gratis’ bij.
We hebben om de regie te houden binnen ons bestuur wat afspraken gemaakt. Leerlingen gebruiken in principe geen generatieve AI op school, voor medewerkers zijn er kaders opgesteld. Zo zorgen we er bijvoorbeeld samen voor dat we geen persoonsgegevens in AI-toepassingen stoppen en dat we altijd kritisch blijven op wat AI produceert.
Regie houden, valt niet mee, zo blijkt steeds weer. En het is maar de vraag in hoeverre dat kan. Afgelopen maand kreeg ik een aantal maal het verzoek of een gesprek opgenomen mag worden met een AI-model. Hier zeg ik consequent nee op. Ik vind het niet fijn als ik niet weet wat er met de info die ik geef of mijn stemgeluid gebeurt in een AI-toepassing.
Ik ben regelmatig ook onder de indruk van de kracht en de snelheid van AI. Zo heb ik de teksten van enkele ambitieplannen laten bewerken door Copilot. Dat start met een soort gesprek waarin je informatie toevoegt tot je de juiste prompt gevonden hebt om AI te laten doen wat jij wilt. Wat is precies je vraag? Past het plan voldoende bij de doelgroep voor wie je schrijft? Wordt de juiste tone of voice gebruikt? Wat wil je dat AI met de tekst doet?
Met één enkele prompt ben je er meestal niet. Er zijn vaak vervolgprompts nodig om het gewenste resultaat te krijgen. En wat je vooral niet moet vergeten: heb je een goed werkende prompt? Sla hem dan op voor wanneer je hem nog eens wilt gebruiken. En het is belangrijk om altijd je tekst nog even heel kritisch door te lezen. Want ook AI maakt fouten.
AI gaat niet meer weg en dat hoeft ook niet. Ik zie volop voordelen, maar zeker ook de gevaren. Daarom vind ik het belangrijk en interessant om erover in gesprek te blijven met collega’s en leerlingen. Zo leren we samen AI gebruiken.